Facebook

Wat begon als een hobby-project van Mark Zuckerberg als een communicatietool tussen zijn medestudenten aan Harvard University onder de naam Thefacebook is uitgegroeid tot de populairste website ooit. De laatste tijd mijn grootste ergernis ooit.

Ik ben al lid op Facebook van toen een online profiel hebben nog enkel voor de marginalen onder ons was. Toen een online profiel hebben gelijk stond aan lid zijn op dating sites. Nuja, dat was niet meteen de bedoeling van Facebook, maar dat is wat velen dachten. Ik herinner me nog toen ik de eersten van mijn vriendenkring kon overtuigen ook een profiel te maken “om naar de foto’s van de knappe miekes te kijken”. Wie had toen kunnen denken dat je zonder een profiel op Facebook dezer dagen gewoon amper bestaat. Ondertussen heb ik zo’n 500-tal “vrienden”, of beter gezegd, kennissen. Mensen waartegen ik ooit al gesproken heb. Want zo gaat dat eraan toe tegenwoordig.

Anyway, diezelfde Facebook die ik 2 jaar geleden zo hard prees, is nu een bron van frustratie. Kijk, ik vind het leuk om van mijn vrienden te weten waarmee ze bezig zijn, hoe het gaat in hun leven, en ben voor humor. Maar het kan mij nu eens geen zak schelen dat jij uitrekent hoe lang je nog kan slapen als je ’s nachts wakker wordt, dat je het niet meer kan vinden met je ex en natuurlijk is het niet leuk als iemand andels met je vlam aan het flirten is (die typo is niet per ongeluk). Maar KOMAAN mensen.

De kracht van sociale netwerken is al meermaals bewezen, zoals in dit recent voorbeeld van Rage Against The Machine, maar blijft dit wel duren, en werkt dit wel echt? Wanneer hebben de mensen door dat een pakje staan zagen op Facebook niet meer teweegbrengt dan irritatie? Want geef nu zelf toe, je blijft toch liever zelf wat klikken op Facebook dan recht te staan uit je luie stoel en echt iets te doen?

Nee, geef mij dan maar Twitter. Daar kom ik van interessante mensen te weten wat er in de wereld gebeurt, niet enkel in hun hoofd.

If you’ll excuse me now, ik ga wat zagen op Facebook over Linda De Win in De Slimste Mens.

Share

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

5 responses to “Facebook

Zeg het eens

