Cloud Computing

Leve de internetwolken, niet van die vulkanische.

Sinds september 2009 heb ik m’n eigen laptop. Een laptop die zo goed als overal met mij mee ging, omdat hij wel overal van pas kan komen. Handig, zo een computer die overal mee kan, maar toch wel wat gevaarlijk. Wat als hij gestolen wordt, of wat als hij door het vele verplaatsen en intensieve gebruik kapot gaat? Of wat als je de computer nu eens niet bij hebt en toch een bestand nodig hebt?

Vorige week gebeurde het gevreesde. Na een goede werkdag en wat werk op de trein kwam er vreemd lawaai uit en wou hij niet meer opstarten. Van het geluid en een OS die niet wou opstarten kon ik (en met de hulp van Twitter) afleiden dat de harde schijf kapot was. Een kapotte harde schijf, dat repareren ze dus door de oude te vervangen door een nieuwe. Werkt perfect en is gratis onder garantie maar je bent wel al je bestanden kwijt.

Gelukkig maakte ik sinds enkele maanden gebruik van Windows Live Mesh om mijn belangrijkste bestanden online te back-uppen. Mesh, absoluut niet de enige in zijn soort, en misschien ook niet de beste, maar is heel handig en logisch in gebruik. Een kleine installatie en je kiest zelf welke mappen of bestanden er online geback-upt worden (zonder dat je ze daarvoor hoeft te verplaatsen). Als je meerdere computers hebt kan je de bestanden via de cloud syncroniseren over al je computers.

M’n computer ben ik voor een maand kwijt terwijl hij voor reparatie via Carrefour opgestuurd wordt naar ASUS. Maar op zich, geen grote nood want al mijn belangrijke bestanden staan gehost op Google Docs en op Mesh. De dag erna kon ik op mijn stageplaats gewoon met een reserve Macbook Pro aan het werk: even bestanden importeren en we zijn vertrokken. Zelfs mijn Google Chrome bookmarks konden automatisch geïmporteerd worden omdat ze in Google Docs gehost staan.

Jammer van die 90 Gigabyte muziek die ik nu ook kwijt ben, maar zelfs daar bestaan alternatieven voor. Op GrooveShark kan je gewoon gratis naar zo goed als alle muziek luisteren via internet. En je kunt er nog nieuwe muziek mee ontdekken ook. Leve cloud computing! Who needs hard drives anyway.

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

Zeg het eens

