Lopen in Brussel langs De Groene Wandeling

Ik ben opgegroeid in Overijse, een dorp in de buitenwijken van Brussel. Op een klein uurtje zit je in Brussel Stad, De Lijnbussen rijden er op degelijke uren en het is rustig en groen. Als ik zin had om te gaan lopen sprong ik even de wagen in richting het Zoniënwoud in Jezus-Eik. Daar had ik een vaste looproute die ik ondertussen a goed kende: je weet waar je wat sneller kan gaan, wanneer het zwaar is en hoe lang het duurt tot een rustiger stuk om wat uit te bollen, waar de mooie plekjes zijn, enzovoort.

Nu ik (bijna) fulltime in Brussel woon en enkel nog thuis kom om m’n was te droppen mis ik dat Zoniënwoud wel. Hoewel dat Zoniënwoud op zich niet zo ver is (een half uurtje op de metro tot in Oudergem), is het toch wat te ver om tot daar te gaan voor een looptochtje. Zeker de zwetende terugtocht lijkt me niet zo aangenaam. Wie de kaart van Brussel bekijkt ziet ook dat er nergens een vergelijkbaar alternatief  voor het Zoniënwoud (die grote groene vlek rechtsonder) is.

Kaart van Brussel

Ik woon nu in Koekelberg, vlak bij het Elisabethpark. Hier kom je wel al eens lopers tegen en op het eerste zicht ziet het park er wel goed uit om te lopen. Als je kleine afstanden doet misschien wel, maar 800m op en neer lopen is niets voor mij. Toertjes lopen lukt ook al niet zo goed aangezien je over een heel drukke straat moet om rond de basiliek te kunnen.

Een rondvraag op Twitter bracht mij het Waradepark. Ja dat kleine parkje van de Koning in het Centrum. Naar het schijnt loopt het er vol met lopers, maar toertjes van 2 kilometer lopen in een overvol park zag ik niet zo goed zitten. In het Centrum van Brussel heb je nog zo een parkje, net iets groter dan het Warandepark: het Jubelpark. Maar weeral: wat heen en weer lopen is toch niet zo leuk als je er 10 kilometer wil doen. Andere voorstellen waren de kanaalzone, maar dat lijkt me toch ook niet zo aangenaam om te lopen.

Waar wel een groot stuk groen is in Brussel is in Laken. Daar waar Prins Philip en Prinses Mathilde wonen, in dat mooie paleis met prachtige tuin zo groot als Monaco en Nationale Plantenserres. Helaas is die grote tuin niet toegankelijk voor het publiek, maar daar vlak naast is er openbare Park van Laken en  het park van Ossegem. Een mooi stukje goed onderhouden groen gras waar op zonnige dagen menige families wat komen spelen met de kinderen en waar Brusselse jongeren wat komen voetballen.

Kaart van De Groene WandelingRond deze 2 parken heb je nog enkele kleine parkjes waar het wat rustiger is en er mooie vijvertjes liggen. Nog een klein beetje verder ligt het Koning Boudewijnpark of het Bos van Dielegem. En het Poelbos. En het Bos van Laerbeek. Allemaal prachtig groene stukjes park of bos in het drukke Brussel. Allemaal verenigd in De Groene Wandeling, een wandeling of fietstocht die doorheen Brussel je langs de mooiste stukjes groen leidt. 60 km rond en door Brussel. Heel de wandeling staat aangeduid met bordjes, maar wie toch liever wat geeky’er wandelt, fietst of loopt gebruikt gewoon deze Google Map, die voorlopig enkel nog de hier besproken noordkant van de wandeling bevat, op z’n smartphone of gps. Voel u zo vrij de rest aan te vullen door op “collaborate” te klikken. Wie zin heeft om met mij eens een toertje te gaan lopen mag me altijd contacteren (kies zelf maar hoe). En voor wie nog niet overtuigd is: bekijk dan maar even dit setje van foto’s die ik tijdens mijn looptochtjes met m’n telefoon neem:

Vodpod videos no longer available.

of hier

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

Zeg het eens

