Vergeet SEO, vergeet SEA, Pop-ups are back

Pop-ups van uw website op die van uw concurrenten dan nog wel. Of rechtstreeks in de Google zoekresultaten.

Zo beweert de website www.deconcurrentie.be. De site is inmiddels offline sinds ik hem deze namiddag ontdekte via PRfection: “Account suspended” zegt de frontpage. Maar lang leve Google en zijn cachegeheugen. Hier enkele screenshots van de website:

En wat moet dat kosten? Niet veel.

Budget – prijs per bezoeker – totaal aantal bezoekers

10.000 euro = 0,05 euro per bezoeker = 200.000 bezoekers
5.000 euro = 0,10 euro per bezoeker = 50.000 bezoekers
1.000 euro = 0,20 euro per bezoeker = 5.000 bezoekers
500 euro = 0,25 euro per bezoeker = 1.000 bezoekers
100 euro = 0,40 euro per bezoeker = 250 bezoekers

Dit lijkt me nu niet meteen de beste aanpak om je website te promoten, maar stel nu dat je dit zou willen, dan wil je toch weten welk bedrijf deze dienst aanbiedt?

Volo Media is een zelfstandige ontwikkelaar uit Malta, gespecialiseerd in het bedenken en uitbouwen van webconcepten: websites én applicaties waar geld mee te verdienen valt, maar die ook een meerwaarde bieden aan de bezoeker. In 2005 gestart in België en in 2008 verhuisd naar Malta. Makers van oa nadapay.com, een webversie van het klassieke Diplomacy game, scratchix.com en enkele facebook apps. Spijtig genoeg draait de portfolio en contactpagina op een 404 uit.

Ok, we weten welk bedrijf er achter de service zit, maar wie zit er achter het bedrijf?

Jan De Volder, Managing Director van Volo Media, is een very trust worthy and gentleman business partner volgens zijn LinkedIn profiel. Jan is ook de man achter de businessblog klik.be waarop hij beschrijf hoe hij een jaar geleden al geld verdiende met Facebook. Spijtig genoeg dateert de laatste post van juni 2009. Jan is ook de man achter het productiehuis Lawine, gespecialiseerd in online televisie. Op zijn persoonlijke blog Overalthuis.be vind je Jan’s en Jessica’s reisverhalen. Jan zit ook op Twitter en tweet van op zijn terras met zeezicht in Malta en zoals elke mens zit Jan ook op Facebook.

Maar hoe komt het dat deze internet entrepreneur deze vreemde dienst aanbiedt? Waar haalt hij opeens de magic vandaan om jouw website tevoorschijn te laten komen op die van je concurrenten? En hoe zit het met de legaliteit van deze dienst? Denkt hij dat er daar markt voor is hier in België (vanuit Malta)?

Vragen die volgens mij enkel Jan kan beantwoorden. Daarom stuur ik meteen een mailtje naar jan@klik.be met een link naar deze blogpost. Mag hij het meteen zelf komen uitleggen.

Update: Jan De Volder zijn reactie vind je in de comments

Advertenties

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

11 responses to “Vergeet SEO, vergeet SEA, Pop-ups are back

  • Jo Saenen

    Well done!

  • Yannick Moeneclaey

    Good riddance. De das omgedaan door zijn eigen SEA-campagne.
    Spijtig genoeg zal dit soort praktijken toch altijd werken bij niet voldoende geïnformeerde klanten.

    Ik ben alvast benieuwd naar het antwoord van Jan.

  • Béate Vervaecke

    Iemand die dit kan flikken is toch bezig met hacken van sites? of heb ik het verkeerd?

  • Yannick Moeneclaey

    Ofwel installeert die doodleuk malware op de pc van de klant zodat die alleen de pop-ups krijgt…. :)

  • Jan De Volder

    Gerrit

    Bedankt voor je interesse, al ben ik niet echt te spreken over de manier waarop je dit bericht (inclusief insinuaties over de staat van mijn moraal en de betrouwbaarheid van mijn bedrijf) de wereld ingooit.

    Allereerst: de website deconcurrentie.be werd opgezet als proefballonnetje om te zien of adverteerders interesse zouden hebben in deze vorm van reclame maken. Het is dus geen dienst die al effectief aangeboden werd.

    Ten tweede: om mijn goede naam te bewaren, dwing je mij om mijn business model aan heel de wereld uit de doeken te doen. Jammer, dan moet het maar.

    Ja, het is via software die op de de pc van de gebruiker geïnstalleerd is. Maar voor jij en je lezers/followers het woord malware/spyware in de mond nemen (te laat, wat is het internet toch een heerlijke plaats om gal te spuien): de gebruiker installeert de software vrijwillig op zijn pc. En waarom zou hij dat doen? Omdat hij er geld aan verdient.

    Ik weet niet of je het principe van een cashback discount site kent, maar daar wordt de gebruiker betaald voor aankopen die hij online doet. Deze software maakt onderdeel uit van zo’n cashback discount site (in ontwikkeling). Met dat verschil dat de gebruiker dus niet alleen betaald zou worden voor aankopen, maar ook als een adverteerder getriggerd wordt bij bepaalde zoekopdrachten. Let op, de gebruiker weet niet voor welke zoekopdrachten hij betaald wordt, dus hij kan ook niet het systeem misbruiken in het nadeel van de adverteerder.

    Dus: de gebruiker verdient eraan, de adverteerder verdient eraan. Een 100% legitiem business model. Dat was waarschijnlijk niet wat je gedacht had. Of gehoopt had? Zoals je gelezen hebt: ik specialiseer mij in vernieuwende online business modellen waar iedereen wat aan heeft.

    Ik zie dat je student marketingcommunicatie bent. Ik kreeg als student journalistiek het vak ethiek samen met de studenten marketingcommunicatie. Daar leerden ze je dat je best eerst je bronnen checkt en beide partijen aan het woord laat voor je iets publiceert.

    Ik weet ook dat een blog makkelijk is om snel een mening te verkondigen. Als journalist van opleiding wil ik natuurlijk ook graag dat de waarheid bovenkomt. Maar misschien moet je volgende keer toch voorzichtiger zijn voor je mensen en bedrijven persoonlijk aanvalt met verdachtmakingen. Discretie zal je later in het beroepsleven alleen maar van pas komen.

    De mensen met wie ik samenwerk, kunnen getuigen dat ik wel degelijk een trustworthy en gentleman business partner ben. Dat hoeft daarom niet cursief geschreven te worden.

    Succes met je blog, je studie en je stage. Doe mijn groeten aan je bazen.

    • Gerrit Vromant

      Beste Jan, hartelijk bedankt voor je reactie.

      Ik vind het vreemd dat jij niet blij bent met deze blogpost. Ik geef je de kans om jezelf te komen verdedigen na de negatieve reacties van enkele mensen (ok ja inclusief mezelf) over je product. Dat ik dit liever en-plein-public doe (noem het desnoods een open brief) is toch helemaal niet erg als jij stevig in je schoenen staat?

      Ik geef toe dat ik met een nogal laag gevoel van betrouwbaarheid begon aan mijn zoektocht, maar hoe langer ik zocht hoe hoger mijn vertrouwen werd. Maar ik heb lang gezocht, Jan.
      De productbeschrijving op je website http://www.deconcurrentie.be is niet meteen zo duidelijk over wat de dienst juist inhoudt en hoe het in zijn werk gaat. Een “suspended account”-pagina wekt niet meteen veel vertrouwen, en een 404 op je portfolio en contactpagina zeker niet. Bij wie ligt dan de fout als het om betrouwbaarheid gaat?

      Diensten aanbieden waarbij iemand via het internet gratis geld kan verdienen zijn altijd wel verdacht. There’s no such thing as free lunch, dat weet jij waarschijnlijk ook. Iets waar op het internet wel meerdere partijen je mee proberen te strikken.

      Verder wil ik ook nog zeggen dat cursief schrift ook andere dingen kan aanduiden dan wat jij denkt.

      Dus beste Jan, veel succes nog met je vernieuwende diensten, misschien komen we elkaar nog wel eens tegen, op een terrasje in Malta ofzo.

      • Jan De Volder

        Akkoord.

        De website heb ik non-actief gezet omdat de cashback discount site/software die hem ondersteunt nog lang niet beschikbaar gaat zijn. Ik was die site uit het oog verloren tot jullie erop stuitten.

        De 404 errors zijn veroorzaakt door nalatigheid. De websites voor elk product zijn belangrijker dan die van mijn bedrijf zelf. Daarom is die nog altijd niet volledig ingevuld. Ik heb nu tenminste de dode links verwijderd.

        Ik ben het niet met je eens dat er nergens free lunches te krijgen zouden zijn. Internet kent een bloeiende gratis- en Freemium-economie.

        Bedankt alleszins voor je rechtzetting. Misschien inderdaad tot ziens.

  • Amedee

    Ik zie geen insinuaties. 404-compliant is 404-compliant.

  • Bert

    Heh, het antwoord van Jan De Volder gelezen en een flashback gekregen naar X jaren gelden, toen er een heleboel “gratis internet”-aanbieders waren; het enige dat je moest doen was software installeren, die vervolgens pop-ups etc toonde. Een business-model dat al snel ineenzakte, want de meeste gebruikers vonden het zo irritant dat ze nog liever betaalden.

  • Vergeet SEO, vergeet SEA, Pop-ups are back | De Achterkant

    […] Update: Jan De Volder zijn reactie vind je in de comments […]

Zeg het eens

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: