Twetiquette

Twetiquette, ofte: Twitter etiquette, ofte: hoe u te gedragen op Twitter.

Ik was begonnen om hier zelf wat regels neer te schrijven, maar eigenlijk is dat niet nodig. Want er is al genoeg digitale inkt gevloeid over Twitter en hoe je daarmee om moet gaan. Daarom hier een lijstje met enkele tips. Ze zijn zeker niet nieuw, maar aangezien Twitter plots populair is onder de Vlaamse bevolking is het misschien wel nodig ze nog eens te herhalen.

Twitter, hoe begin je eraan

Een blogpost die ik zelf schreef in april 2010 toen ik nog een jonge student was en stage liep als Conversation Starter bij Talking Heads. 9 maand na datum is de post niet meer helemaal up-to-date, het is er enkel gemakkelijker op geworden dankzij Who To Follow.

Twitter voor gevorderde beginners 2.0/2

Jan Seurinck, in mijn ogen een van de beste Vlaamse bloggers. Ik zou hem soms  mijn ghostwriter willen noemen want hij schrijft wat ik denk, maar dan wat politiek correcter. Maar soms dan ook weer niet. Jan schreef in mei 2010 een vervolg op mijn blogpost bij Talking Heads. 10 goede tips die je zeker een pak vooruit helpen.

Lees zeker het stukje: automatiseer je tweets niet. “Ik heb een Youtubevideo aan mijn favorieten toegevoegd”, “I’m at Delhaize”. Zo interessant is dat niet.

21 Twitter don’ts

Ook niet zo nieuw meer en van bij onze Noorderburen, maar nog steeds zo correct. 21 dingen die je beter niet doet op Twitter. Sommige zijn logisch, andere wat minder, allemaal zijn ze waar.

Extra

En dan nu nog mijn eigen kleine aanvulling:

  • Hou het relevant, grappig of nuttig. Of toch meestal. Op tv sporen ze je aan om over bepaalde programma’s mee te twitteren. Onthoud dat Twitter beter was dan traditionele media, dus laat je niet overhalen tot nutteloos gemekker.
  • Deel leuke of interessante content. En voorzie genoeg context zodat ik weet waarop ik klik. Anders klik ik toch niet.
  • Stelt er een van de mensen die je volgt een vraag, kijk even of de vraag al beantwoord is en antwoord als je het antwoord weet. Klinkt logisch, maar vaak krijg ik antwoorden van mensen die niet weten waarover ze spreken. Of 10 dezelfde antwoorden.
  • Volg genoeg mensen. Twitter wordt pas interessant als je verder kijkt dan je vriendenkring en celebrities. Ga op avontuur, en volg wat nieuwe mensen. Ze zullen niet bijten. Vroeger waren het vooral marketeers op Twitter, maar nu heb je alle soorten mensen met alle soorten expertises en interesses.
  • Twitter is iets dat “op het moment” gebeurt. Ga 2 dagen later niet vragen aan iemand “hé waar hebt gij eergisteren een half uur op de bus staan wachten, kheb da gelezen op tweeter”. Je hoeft echt niet ALLE tweets van iemand te lezen. Dat is creepy.
  • Ga ook eens offline. Ik bedoel niet dat je moet stoppen met Twitteren, maar kom eens buiten en ga eens naar Twitter-events. Twunches, Twarbucks, BGGD’s, of jongtuigs en leer de mensen achter de avatar kennen.
  • Tweet je over een product of merk, wees je er dan van bewust dat sommige merken meelezen en je dus kunnen antwoorden. Ze hoeven zelf niet officieel te twitteren, een goede alert-service doet al veel. Roep niet te rap van #fail maar wees constructief en correct.
  • Wees kritisch. De laatste tijd zijn er genoeg mensen die alles zomaar gaan retweeten en sharen. Denk eens wat verder na. Maar dat doe je best in het echte leven ook.
  • Twitter werkt met een one-way-following systeem. Het is niet omdat jij mij volgt dat ik jou moet volgen. Get used to it.

Danku

 

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

15 responses to “Twetiquette

  • Jan Seurinck

    Ha, merci voor het compliment!

  • Jeroen

    “…kijk even of de vraag al beantwoord is…” Spijtig dat het niet echt makkelijk is om replies op een bepaalde tweet op te zoeken. Of ik moet ze gemist hebben.
    Zou dus moeten zijn: “wees er van bewust dat als je een vraag stelt op twitter, je wel eens veel en laattijdige antwoorden kan krijgen.”
    Met dat van dat weten ben ik het uiteraard eens.

    • Gerrit Vromant

      ok ja, dat is inderdaad soms moeilijk. Alhoewel Twitter.com dat soms wel toont.

      • Amedee Van Gasse

        Een suggestie die ik meeneem van op mailinglijsten en die ook relevant is voor Twitter: wanneer je antwoorden gekregen hebt, bedank dan de antwoorders en geef eventueel een korte samenvatting. Dat is voor andere lezers een signaal dat je al een antwoord hebt.

        Bijvoorbeeld: @vromant @janseurinck bedankt voor de link naar http://blablabla

    • Melanie

      Als je de naam van de tweep intikt bij Search, dan zie je toch alle antwoorden onder elkaar?

      • jeroen

        Als de vraag een paar uur daarvoor gesteld is ken het zijn dat je wel heel veel moet filteren.
        Anyhow, zelfs dat is te veel werk vind ik. Als ik snel kan antwoorden doe ik dat, als ik eerst op meer dan 5 knoppen moet drukken om te zien of hij/zij al een afdoende antwoord heeft ontvangen, is dat al te veel voor mij. Er zou gewoon een knop moeten zijn om alle replies op een tweet te zien in client apps.
        Ga zeer zelden op twitter.com, dus daar eerst de tweet opsnorren om dan de antwoorden te zien is ook veel te veel werk. I’m lazy like that.

        Populair blogje heb je hier wel Vromant. Proficiat..

  • Kim-Lan

    Handig om te weten, merci beaucoup ;)

  • Anne

    Zoals er mensen zijn die helemaal geshockeerd zijn omdat ik hun niet volg. Er zijn er nog steeds die ervan overtuigd zijn dat de ‘etiquette’ is dat je terugvolgd. Zeker als het mensen zijn die je in het echt kent. Toch doe ik dat niet. Ik kan niet meer volgen in hoeveel ‘ik volg u maar ik lees u niet/nooit) list zit. Wat is dan het nut van mij te volgen? Dat je mij kan DM’en? Stuur nen email, dat adres staat in mijn bio.

    En neen, ik tweet geen links. Wil je iets lezen, dan moet je ergens anders zijn;)

    En nog eentje dat ik niet doe: volg genoeg mensen. Ik doe dat niet. Ik volg er 10 en dat is meer dan genoeg ;) En ja, ik lees alles wat die schrijven. Waarom zou dat creepy zijn?

  • lenny

    on point blogpost, alleen vind ik dat als je gevolgd wordt door een persoon, lees: geen automatisch gegenereerde tweets, een “follow-back” in veel gevallen wel op zijn plaats is.

  • Karel

    Wat een onzin allemaal. Iedereen doet gewoon waar hij zin in heeft. Niks moet, alles mag.

    Als Anne geen zin heeft om wildvreemden te volgen die haar wel volgen: groot gelijk. Als een ander graag de Twitter slet uithangt en met iedereen meegaat: ook groot gelijk.

    Maar goed, er zijn altijd regelneven die alles in regeltjes en normen willen vervatten. Waarschijnlijk hebben die thuis niks te zeggen en gaan ze even online zeggen hoe IK mij moet gedragen op Twitter.

    Fuck you! Ik doe wat ik wil. Erg, niet? :)

    • Gerrit Vromant

      Natuurlijk doe jij wat je wil, Karel. Daar ben ik helemaal niet boos om.

      Ik geef ook alleen maar enkele tips. Als jij graag aan tafel boert doe je dat maar, maar niet elke tafelgast gaat dat apprecieren. Gelukkig is de unfollowknop nooit veraf.

  • Melanie

    De RT-acties om een iPad of iets anders te winnen, vind ik ook behoorlijk tenenkrullend. Blijkbaar sta ik alleen met mijn mening, want zelfs mijn favoriete tweeps bezondigen zich eraan.

  • Koen van MedeMerkers

    Mooie tips.
    Het moeilijke van het gebruik van twitter is net dat je de ongeschreven regels niet kent zolang je er niet in zit.
    Hoe goed je ook probeert om die indrukken neer te schrijven en aan een buitenstaander uit te leggen, het blijft maar een hulpmiddel om te weten hoe je je moet gedragen.
    De beste manier is nog steeds in het water springen en leren zwemmen, vind ik. Aan ons om een beetje tolerant te zijn tov. die nieuwe visjes :)

Zeg het eens

