Facebook Ads vs display

Mensen hier die wel eens Facebook Ads inzetten voor hun campagnes? Ook mensen hier die wel eens advertenties van buiten Facebook inzetten om fans te genereren?

Als je resultaten van een Facebook campagne bekijkt zie je heel veel info. Belangrijkste zijn de clicks en de connecties (fans). Als je enkel Facebook media inzet, geen enkel probleem. De nieuwe fans komen duidelijk via de ads. Als je echter andere media inzet zijn de statistieken totaal vertekend. Facebook berekent zijn “connections” op basis van de impressies die zij geleverd hebben, niet de kliks. Ookal betaal je per klik. Dit wil zeggen: als iemand je pagina liket, en die persoon heeft in de 24 uur ervoor een ad gezien, komt dat dankzij deze ad. Aangezien Facebook gigantische hoeveelheden impressies levert per click is dat dus zo goed als iedereen die even Facebook opent.

Een voorbeeld: ik surf 2 minuten op Facebook en let niet op de ads (as usual). Er wordt mij een ad voor pagina X getoond, maar eigenlijk heb ik hem niet echt gezien. 5 minuten later klik ik op een banner op HLN.be naar pagina X of op de link die je zo mooi in je signature gezet hebt en word ik fan van je pagina. Dan zal dit volgens Facebook dankzij hun ad zijn.

Anyway, ik zeg nog steeds: wil je fans, koop facebook ads. Komt het goedkoopste uit. Maar als je toch even wat display inzet, hou dit even in je achterhoofd voor je conclusies te trekken.

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

Zeg het eens

