Spotify, better than the real thing

 

 

Spotify, das toch echt de max hè. Echt waar zot man. Bijna alle muziek die ge maar wilt, altijd beschikbaar, en op meerdere toestellen. En voor 10 euro per maand om er geen reclame tussen te hebben kunt ge nu ook niet sukkelen. Ge betaalt meer aan uwe tv waar ge waarschijnlijk minder naar kijkt en u meer op enerveert.

Enfin, ik ben altijd grote fan geweest van muziek. In periodes. Was ik 12 dan was het vooral hip hop, dat bij het skaten hoorde. Wat ouder kwam er wat (punk)rock mee gemoeid en wat van de rustigere metal. Dan kwam er een periode van reggae en electro. En dat allemaal wat gemengd met de muziek van de papa: Pink Floyd, Sting, Springsteen, Kate Bush…

Dat allemaal leidde tot een pc met een harde schijf vol muziek. 95 GB muziek op het einde. Allemaal digitaal *ahem* gekocht. En ik was er fier op, op mijn collectie. Alle 15.000 mooi getagd volgens artiest, album, genre. Een playlistje was rap gemaakt op basis van mijn mood. En elke keer toen de examens eraan kwamen, spendeerde ik eerste een dagje voorbereidend werk: kijken of alle tags kloppen en waar nodig aanpassingen maken. Waar ik geen volledig album van had, mocht geen album tag staan. Alles moest binnen een 20-tal genres passen. Classificatie per 5 sterren, die dan ook mooi afgebeeld werden naast de titel. Ik was een echte Winamp hacker.

Maar eenmaal dat naar school gaan en de rest van de dag op de kamer spenderen gedaan was, werd het wat moeilijker. Ik trok min of meer in bij Elke op haar kot, daar muziek opzetten via mijn laptop was al wat ingewikkelder (laptop, zetel, kabels). Ik deed stage in Gent en spendeerde een ganse dag aan een andere computer. Grooveshark was een goede vriend voor op het werk. Maar beperkt in muziek en gebruik. Toen Spotify gelanceerd werd in bepaalde landen was het een kwestie van wat te hacken om het ook te hebben, maar elke maand opnieuw via een proxi dit en dat doen geraakte ik rap beu. Laat ook maar vallen dan.

Toen Google Music vorig jaar gelanceerd werd gebruikte ik dat. Heb wat moeten hacken, want is bij mijn weten nog steeds niet zomaar beschikbaar in België. Een keer alles uploaden naar de Google servers en van overal toegang tot mijn eigen bibliotheek. Ook op het werk. Leuk, maar weer gelimiteerd door de browser.

Anyway, fast forward naar nu: Spotify premium abonnement (9.90€ per maand). Spotify iPad app (gratis). Logitech wireless Bluetooth audio receiver (€30 bij Carrefour). AirPlay en een paar boxkes. Ik moet er geen tekeningske bij maken zeker?
En op het werk hebben we nog steeds toegang. Uit professionele redenen. De rest niet. Winning.

20120511-234219.jpg

Heb ze nog steeds staan, die 15.000 tracks. Ergens opgeborgen en gebackupt op de pc in onze bureaukamer. Misschien komen ze nog wel eens van pas. Om inspiratie op te doen. Of om uit nostalgie Winamp nog eens open te doen. Want dat mis ik wel. Die vrijheid om die muziek te taggen, ordenen en klasseren zoals ik het op dat moment wou. Zo kan iTunes het niet eens. Nu per genre, per album, per jaar. Dan per titel. Andere keer per mood of kweetnietwat. Wie maakt er een Winampify iPad app?

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

6 responses to “Spotify, better than the real thing

  • Gerrit Vromant

    Om volledig eerlijk te zijn: mijn spotify premium was voorlopig gratis. Maar loopt binnenkort af en ik twijfel er niet over om te verlengen.

  • Stijn

    Vorige week een nieuwe laptop moeten setupen (dat hiet toch zo hè?) en Spotify zat bij de 10 eerste programma’s die ik installeerde. Dat zegt genoeg zeker? (De anderen waren: Chrome, Firefox, Dropbox, Skype, TextWrangler en nog een paar gemaksdingen.)

  • Stijn

    Klinkt heel bekend, vervang enkel de hiphop door een ander genre en zou je blogpost bijna één op één kunnen overnemen. Spotify op’t werk gaat helaas niet, of eerder: het gaat wel maar wordt niet geapprecieerd omdat het netwerk te veel vertraagt. Maar de muziekcollectie op mijn pc behoud ik voorlopig nog wel: het is makkelijker zo muziek terug te vinden (slecht geheugen, tussen het overaanbod op spotify vind ik niet altijd mujn weg), en veel nummers zijn helaas ook niet beschikbaar. Maar de premium account zorgt er wel voor dat de collectie van 400+ cd’s niet meer wordt aangevuld. Tenzij voor de must-have klassiekers.

  • Gerrit Vromant

    Wow, 2 Stijnen in mijn comments.

    @Stijn: Dat zegt genoeg. Net zoals IE enkel dient op Chrome de downloaden.

    @Stijn: Ik denk dat iedereen wel verschillende muziekfases heeft gehad. En ja, eigen collectie kan goed dienen als inspiratie. Zelf ook toch maar eens doen.

  • Gerrit Vromant

    Ook even melden dat zo’n Bluetooth wireless audio receiver een radius heeft van zo’n 3-4 meter. Goed voor bij ons in de living (en tot op de wc!), maar misschien minder handig voor in uwe villa. Zult ge misschien naar het wat duurdere airplay via wifi van Apple moeten overstappen.

Zeg het eens

