Over muziek

20120707-225416.jpg

Ik ben vorig weekend voor het eerst van mijn leven naar Rock Werchter geweest. Vroeger toen ik 16 al eens naar Pukkelpop geweest, en hier en daar een klein festivalletje zoals Reggae Geel. maar een écht groot festival was dus lang geleden.

Anyway, we wouden eerst vrijdag gaan, denk ik. Voor Gossip, Jack White, Pearl Jam. Of zondag: Noël Gallagher, Ed Sheeran, Florance and the Machine, James Morisson, Snow Patrol, Red Hot Chili Peppers. Maar bleken ze uitverkocht. Zaterdag dan maar. Wie komt er? Geen idee, Lets do it!

Zaterdag dus. ik denk dat we een paar toertjes rond Werchter hebben gedaan door richting zone A te rijden, om dan uiteindelijk Michael Kiwanuka te missen. Jammer. Helaas. Wél gehaald: Alabama Shakes, en zo blij dat ik daar om was. Had er al veel van gehoord, ik denk eerst 2 maand geleden via Sam De Bruyn zijn twitter die beweerde dat ze de max waren. Toen had ik zoiets van: Bwa ja wel leuk. Maar meer en meer kwamen ze op de radio en meer en meer stond mij dat wel aan. Op de radio ziet ge natuurlijk niet wie die mensen zijn, en ik zoek zoiets dus ook nooit op. Het dichte bij is de albumhoes die in Spotify staat. Alabama Shakes blijkt dus te bestaan uit een frontvrouw, die in haar bolletjeskleed en haar gitaar de ziel uit haar lijf staat te rocken en te zingen. Rocker Mom. Zo een kruising tussen Susan Boyle, Tina Turner en Tom Jones. Maar dan blank. Al is ze eigenlijk zwart, maar dat zag ik niet van vanachter in de Marquee. Ik bestempelde Alabama Shakes meteen tot hoogtepunt van de dag. Dan al.

Next up: Blackbox Revelation op de main stage. Niet zo mijn ding. Te veel lawaai, te weinig melodie. We bleven dan ook niet lang en gingen kijken naar het einde van Noah And The Whale in de nieuwe tent “The Barn”. Over Noah And The Whale kan ik niet veel zeggen, want het pakte niet. We stonden achteraan in de tent, en het geluid trok op niets. Niet verstaan wat er gezegd, laat staan gezongen wordt. De melodie zit niet juist… Meh.

Een uurtje later Simple Minds in diezelfde Barn. Damn. We zullen maar helemaal vanvoor gaan staan. Hopelijk zit het geluid nu wel goed. (misschien hadden ze bij Noah niet genoeg tijd voor soundcheck, klopte er wat niet met de instrumenten, achteraan de tent, …). Vooraan staan was een goed plan, maar de kwaliteit van het geluid werd er niet veel beter op. Jammer, want het concert zat goed. Dat toont ook de opname op Skynet waar het geluid trouwens wel goed zit. Een ouwe rocker die vanaf de eerste minuut op zijn knieën kruipt, nonchalant maar heel gecontroleerd de micro over zijn schouder gooit om op zijn specifieke manier in zijn handen te klappen. En dan de reeks klassiekers als Don’t You Forget About Me, Alive And Kicking, Promised You A Miracle, enzovoort. Niet dat ik mezelf zo’n grote fan zou noemen, maar Jim weet hoe hij zijn publiek moet bespelen, zeker als ge vooraan staat en hij op 1 meter voor uwe neus staat. Topmoment.

Ik geloof dat we achteraf nog het einde van Kasabian hebben meegepikt nadat we elkaar teruggevonden hebben aan de Anus (een of ander standbeeld/bar in de vorm van een anus, I kid you not). Daarna ook nog wat Mumford And Sons meegepikt vanop afstand. Die main stage is zo groot dat hoe dicht ge ook denk te staan, ge eigenlijk nog zo ver staat dat ge enkel naar de schermen kijkt. Mumford And Sons, leuk maar ook wel wat saaie momenten. Nieuwe songs zeker?

We liepen langs de Marquee waar net M83 aan hun enige bekende en ook enige goeie liedje bezig waren (Dat hebben we dan ook gehoord, top), toen we de rust van Agnes Obel wouden opzoeken. Agnes Obel dus. Mooi concert in The Barn. Op podium stond enkel een cello, een piano en een stem, dus het geluid viel best mee. Wel jammer dat er een licht geruis door de boxen kwam, wat ons toch wel opviel in zo’n intiem concert. Maar bon, Agnes kan zingen. Toen ze Riverside (motherfucker) zong ging The Barn door het dak. Wel grappig hoeveel mensen de zaal verlaten net na dat ene bekende nummer.

 

Nog even uitrusten buiten langs Regina Spektor haar concert, om daarna naar Editor te gaan zien. Editors, nu niet meteen mijn favoriete groep, maar ze maken we goeie muziek. Een hele hoop stevige songs. We wrongen ons dus met de nodige verwachtingen tot ergens vooraan in de massa tot we niet meer verder konden en wat vrouwtjes konden ambeteren die daar zogezegd al anderhalf uur stonden te wachten. Heb me goed geamuseerd met wat ruzie stoken en te kijken naar de 3 gasten die allemaal om de beurt een wijf aan het binnendoen waren. Editors, daar heb ik me niet zo goed mee geamuseerd. Daar was niets aan te zien. Ik denk dat Tom Smith te druk bezig was met piano spelen, gitaar spelen en zingen tegelijk om er een showke van te maken. En tussen de songs door kwam er een droge “thank you very much”. Nou, bedankt Tom. Als je het van wat vuurwerk moet hebben om je show te maken…

Wat teleurgesteld in Editors, maar wel tevreden en vooral moe van een hele dag Werchter terug naar huis met Chase And Status op de achtergrond. Gelukkig met wat minder cirkels rond de festivalsite.

Mijn topmomenten:
1. Alabama Shakes
2. Simple Minds
3. Agnes Obel

Next up: Paul Simon met zijn Graceland tour (dezelfde als 25 jaar geleden dus) in Vorst op 17 juli. Graceland is een van die albums waar ik 5 keer achter elkaar keer naar kan luisteren. Ter grote frustratie van Elke. Maar goed, Graceland is voor een volgende post, want nadat ik mijn ticket voor de show kocht kreeg ik een reviewexemplaar van het album (25th anniversary edition) aangeboden, inclusief DVD met beeldmateriaal. Nu nog een cd-speler en dvd-speler vinden om dat schijfje in te steken. Later meer!

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

6 responses to “Over muziek

Zeg het eens

