Levende clichés

Ik vind het grappig hoe sommige mensen zo hard een levend cliché zijn. Dat valt mij soms op bij bepaalde mensen, maar als ik daarover begin zouden jullie wel eens mij van racisme kunnen verdenken. Onterecht. Dus hebben we het maar over het omgekeerde. Een ras waar we wél mee mogen lachen. Een soort die het wat moeilijk heeft om zich aan te passen aan de moderne geavanceerde samenleving: Gabbers. Johnnies. Ronnies. Marina’s.

Gisteren recht tegenover mij op de tram: een jongen, ongeveer 20, in een blauwe trainingsvest en een witte broek. Beide van het merk Kappa. Dan denk je: ok, die jongen gaat misschien gaan sporten… Maar zijn Carrefour boodschappentas bewees anders. Ok, die jongen draagt graag een trainingspak, dat mag. Een beetje schaamtelijk, maar dat mag. Ik haal licht-spottend m’n neus op.

Tot ik merk dat hij ook witte basketschoenen draagt. Natuurlijk. Nooit 2 zonder 3. Van het merk Lacoste. Natuurlijk. Een échte gabber draagt alleen maar witte baskets van Lacoste. Cliché bevestigd. Ik haal spottend m’n neus op.

Ik bekijk zijn gezicht. Piercings. Een bolletje in zijn kin. Een ringetje in zijn oor (niet in de oorlel). En natuurlijk: een ring door zijn wenkbrauw. Waarom mensen piercings door hun gezicht steken blijft mij nog steeds een raadsel. Stoer vind ik het absoluut niet. Eerder het omgekeerde. Nog een cliché. Ik haal in ongeloof en al nee-schuddend m’n piercingvrije neus op.

We zijn een tramhalte verder en ik merk op dat hij een witte Ice-Watch horloge draagt. En zijn mensen die zeggen dat mannen die witte ice-Watch dragen geen echte mannen zijn. Ik vind dat ook. Maar bij gabbers mag dat. Is dat ok. Is dat cool. Een witte ice-Watch. Natuurlijk. Cliché bevestigd. Ik haal, met een klein lachje erbij, m’n neus op.

Enkele seconden later zie ik zijn andere arm. Aha, een zilveren kettinkje. Zo eentje dat moet stoer overkomen. Cliché be… Wacht eens… Een tattoo onderaan zijn pols! een tribaltattoo! Ik dacht dat tribaltattoos enkel op prostituees hun onderrug en ijdele bodybuilders hun borst hoorden te staan? Ok, ik breid mijn lijstje uit: ook bij gabbers. Clichélijstje aangespijsd. Ik haal bijna luidop lachend m’n neus op.

We zijn ondertussen halfweg mijn 8 minuten durende tramrit. Hoever zal dit nog gaan? Hoeveel meer clichés ga ik tegenkomen? Moet ik hem hierop aanspreken? Bijna verlies ik de wanhoop om nog een cliché te vinden. Tot ik op zijn borst iets zie blinken. Ja natuurlijk: een zilveren kettinkje! Natuurlijk. Zo eentje met een zilveren perkament-achtig dingetje eraan hangen waar Ongetwijfeld wijze woorden op staan. Wijze woorden als “gabber For life”, “no fear” of “tuning is not a crime”. Dank u god. Cliché be-fucking-vestigd. Ik haal opgelucht m’n neus op.

Maar wat nu? Zijn de clichés op? Ik staar mijn prooi aan. Bekijk zijn hele outfit. Zijn hele voorkomen. Gedurende de laatste minuten die we samen hebben. Zijn gezicht. Er klopt iets niet. Er klopt iets niet aan het cliché. Zijn hoofd straalt, naast de piercings, niet genoeg gabber uit. Maar waarom niet?

De bril! Hij draagt een bril. Een rode. Een fel rode bril! Een bril past niet in het plaatje. Niet voor gabbers. Zeker geen rode. Is het daarom dat hij voor de rest zo cliché uitstraalt? Probeert hij met al die andere cliché zich dan toch te profileren als gabber? Ondanks de bril? Zouden zijn gabbervrienden het pakken? Zou hij een échte zijn? Ondanks de bril?

Op het moment dat ik van de tram stap en langs hem loop denk ik: Had ik hem erop moeten aanspreken? Hem moeten troosten? Zou hij dat willen? Zou hem dat helpen? Ik haal met medelijden m’n neus op.

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

One response to “Levende clichés

Zeg het eens

