Anonimiteit

Op toilet blijft iedereen graag zo anoniem mogelijk. Uiteraard, want wat er daar gebeurt is meestal niet mooi, het riekt niet goed, en de geluiden hoor je al niet graag van jezelf, laat staan van een collega. Komt er iemand anders binnen als ik op toilet zit… Lukt het niet zo goed meer. Ookal ben ik verborgen achter een paar muren en een deur… het loopt gewoon niet meer zo vlot.

Er zijn ongesproken regels, iedereen kent ze wel. Kies een hokje zo ver mogelijk van hetgeen al bezet is. Ookal zijn er maar 2. Er wordt niet gesproken. Ookal hoor je elkaar. Er wordt niet nagedacht over wie het kan zijn. Ookal riek je elkaar. Blijf zo anoniem mogelijk. Ga vooral niet samen naar buiten. Was zo snel mogelijk je handen om de andere zijn vrijheid te geven.

En als je net naar toilet moet en er staat iemand zijn handen te wassen… Is hij net gaan kakken? Zoja, op welke wc? Gokken en hopen op een koude bril.

Maar wat als je net je handen staat te wassen. Er komt iemand anders binnen en die gaat de wc binnen waar jij net zat. Ok, pech voor hem. Maar hij komt er terug uit en gaat naar de andere wc. Heeft hij mij geroken? Neen, hij zal de warmte gevoeld hebben. Heb ik sporen achter gelaten? Neen, ik kuis altijd proper op. Of wacht… Misschien toch niet. ik weet het niet meer. Heb ik wel opgekuist? Ik durf niet te gaan kijken. Ik loop weg. In een naïeve anonimiteit. Wie zegt dat hij weet waar ik zat. Misschien zat ik wel in dat propere hokje, dat nog fris riekt en dat een koude bril heeft. Misschien gelooft hij dat. Als ik doe alsof er niets aan de hand is. Misschien denkt hij er niet bij na.

Over Gerrit Vromant

Content Marketing Strategist & Great Content Crafter Bekijk alle berichten van Gerrit Vromant

Zeg het eens

